Da Mr Christer Design skulle fornye SmartDoks visuelle uttrykk i 2013, valgte de å fokusere på et konsept bygget på det enkle.
Det enkle er ofte det beste, og for SmartDok har det nok en gang vist seg at enkelhet og tydelighet i konseptet er den rette veien å gå.
Vi spoler tilbake til november 2013, der et møte fant sted på Kunnskapsparken i Alta med SmartDoks grunder og daglige leder, Bjørn Tore Hagberg, utvikler/UX lead, Mikal Johnsen og Christer Dahlslett fra Mr Christer Design. Hagberg, som grundet SmartDok, har hatt enkelhet som ledestjerne helt fra oppstartsfasen.
Christer presenterte sine tanker for Bjørn Tore og Mikal, og møtet resulterte i et oppdrag som i første omgang var å lage en brosjyre som skulle presentere og forklare løsningen som i dag er Skandinavias mest brukte i bygg- og anleggsbransjen.
Grunnkonseptet på plass
Over de neste ukene lagde designbyrået Mr Christer Design grunnkonsepter til brosjyren som faktisk resulterte i konsept for hele SmartDok-profilen. Det byrået fra Alta presenterte var det illustrative SmartDok er kjent for den dag i dag, i tillegg til et annet unikt uttrykk. Begge konseptene ble presentert med en gjennomtenkt strategi og formål.
Det visuelle konseptet som ble valgt har store flater med tydelige farger, en moderne illustrativ stil og lange harde skygger. Enkle ikoner/symboler ble også laget for å kommunisere effektivt.
Dette er en stil som uttrykker noe moderne, og som ofte blir brukt i sammenheng med digitale produkter.
Viktig å holde det enkelt og raskt å forstå
Strategien bak uttrykket er å vise at man holder seg oppdatert og framtidsrettet i en digital verden, samtidig som man presenterer produktet på en enkel måte. Det er nå nesten tre år siden Mr Christer Design lagde dette designet, men sett i ettertid var det et riktig valg å forenkle uttrykket i designet.
-Fokuset har blitt enda mer på det å holde det enkelt og raskt å forstå. Dette er også et strategisk valg så produktet fremstår som enda enklere å bruke, forteller Christer.
Samme identitet på alle flater
Til brosjyren ble det også utviklet symboler for alle SmartDoks 10 moduler, og illustrasjoner for noen av funksjonene. Når brosjyren var ferdig, ble det nye visuelle konseptet til brosjyren brukt som en ny identitet til SmartDok, som viser at SmartDok er mye mer enn en timeliste app.
Ikonene beskriver på en glimrende måte hvert sitt tema, fra timeføring, HMS/KS/Sjekkliste, maskiner, byggekortleser, osv.
Denne identiteten flyttet Mr Christer Design raskt over til andre flater, som f eks på roll-up og messevegg som har blitt en kjent design på messer over hele Skandinavia. Deretter annonser, visittkort, bannere, flere roll-ups, flyver, powerpoint, animasjoner, hjemmeside, ikoner til webløsning, modul-spesifikke brosjyrer, flere ikoner og til det som Mr Christer Design jobber med nå, som er brukergrensesnittet til den nye versjonen av SmartDok-appen.
En viktig strategisk brikke
Samarbeidet med Mr Christer Design har blitt en viktig strategisk brikke for SmartDok, og markedssjef Steffen Nerdal mener verdien av å ha dyktige grafisk designere som har business forståelse og som i tillegg kjenner bedriften og markedet godt er nøkkelen til suksessen.
– Om noen trenger dyktige designere er det bare å kontakte Christer, Mr Christer Design er sjeldent dyktig og har en meget ettertraktet kompetanse, sier Nerdal.
– God design har hjulpet våre brukere til å få en enklere hverdag. Fra å føre timer til å føre en sjekkliste har med godt design og god funksjonalitet gjort det enklere å være sjåfør, snekker, anleggsarbeider, prosjektleder bygg og anlegg, pluss mange andre funksjoner i bygg- og anleggsbransjen, avslutter Nerdal.
Fakta om Mr Christer Design:
Grunnlagt: 2013
Daglig leder: Christer Dahlslett
Sted: Alta, Finnmark
Hjemmeside: www.christerdahlslett.com
Kontakt: contact@christerdahlslett.com
”Strategien bak uttrykket er å vise at man holder seg oppdatert og framtidsrettet i en digital verden, samtidig som man presenterer produktet på en enkel måte.”