Skip to content
  • Nyheter
  • Gå til SmartDok
  • Personvernerklæring
  • Kontakt SmartDok

Følg HMS-regelverket ved bruk av SmartDok

Hvordan dokumentere at arbeidet er gjort innenfor forskriftene

Følg HMS-regelverket ved bruk av SmartDok

SmartDok HMS/KS Pro har gode og enkle løsninger for å få på plass et HMS-system som er tilpasset din bedrift og som følger lover og forskrifter på HMS-området.

Få oversikt over:

  • Hvilke krav stiller lovverket?
  • Hva er din bedrifts risiko?

I HMS-håndboka er det maler, tekster og assistent som gir informasjon om hva som må gjøres i bedriften og i systemet for å følge lov og forskrift.

Ved å starte med å gjennomføre risikovurderinger legges grunnlaget for å tilpasse rutiner, opplæring og sjekklister. Når disse følges har du som arbeidsgiver lagt grunnlaget for trygge og sikre arbeidsplasser samt god dokumentasjon.

Risikovurderinger

Tiltak dere finner som skal redusere risiko for at noe uønsket hender vil ofte gi behov for en rutine og/eller sjekkliste. Her kan dere benytte malen som ligger klar og tilpasse den til deres praktiske arbeidshverdag. Dere kan også utarbeide helt egne dokumenter (rutiner, prosedyrer, instrukser) og sjekklister.

Når risiko er kartlagt ser dere hvilke behov det er for å få tiltak på plass for å redusere konsekvenser dersom f.eks en ulykke skjer. Dere kan da benytte mal for beredskap, førstehjelp og varsling som ligger i håndboka.

Dokumentasjon og sjekklister er sentrale begrep når bedriftene i økende grad må følge nasjonale lover og forskrifter.

Rapportering

Det er også krav om at ansatte skal kunne melde fra dersom det oppstår nestenulykker, ulykker og andre uønskede hendelser. Modulen RUH (registrering av uønsket hendelse) settes opp slik at alle ansatte kan rapportere. 

Ved å ta i bruk modulen Forbedringsforslag og positive observasjoner vil de også kunne medvirke i HMS-arbeidet med gode forslag og observasjoner av hva som fungerer godt. Modulen Sikker Jobb Analyse (SJA) er klar til bruk, og i håndboka ligger det beskrivelse av når og hvordan denne skal brukes. 

Når aktuelle dokumenter er tilpasset, så publiseres håndboka. Den blir da tilgjengelig for alle ansatte. Her beskrives også bruk av sjekklistene og de øvrige modulene slik at forskriftskrav følges og det blir flyt i det systematiske HMS-arbeidet i bedriften.

Ta kontakt

Ved behov for bistand til risikovurderinger og videre arbeid med rutiner kan dere kontakte en godkjent bedriftshelsetjeneste eller salg@smartdok.com for å bestille faghjelp.

Relaterte artikler

  • Kom i gang med SmartDok før sommeren

    16. mai 2025

    16. mai 2025

    Effektiviser prosjektstyringen før sommerferien – Kom i gang med SmartDok nå

    Effektiviser prosjektstyringen før sommerferien – Kom i gang med SmartDok nå
  • 5. mai 2025

    5. mai 2025

    Hva er forskjellene mellom SmartDok på web og i appen?

    Hva er forskjellene mellom SmartDok på web og i appen?
  • 24. april 2025

    24. april 2025

    Fra app til faktura: Hvordan fungerer timeregistrering i SmartDok?

    Fra app til faktura: Hvordan fungerer timeregistrering i SmartDok?
PRODUKTER
Timeregistrering
HMS
Maskin og service
Vare og transport
Elektronisk mannskapsliste
Rodeliste
Verktøyoversikt
Ressursplanlegger
Ordre
Kjørebok
Kompetanser
SmartMEF
Integrasjoner
Dokumentsenter
FIRMAET
Om oss
Partnere
Samfunnsansvar
SmartTræff
Kundeerfaringer
NYHETER
SmartDok nytt
Jobbsmartest blogg
Månedens sikkerhetstema
SUPPORT
Hjelpevideo
Webinar
Kurs
Supportportal
KONTAKT OSS
Trykk her for å kontakte oss
Adresser:
Markveien 2, 9510 Alta
Strandveien 15, 1366 Lysaker
Kanalveien 11, 5068 Bergen
Telefon: 904 03 333

KONTAKT OSS

Trykk her for å kontakte oss

Adresser:
Markveien 2, 9510 Alta
Karenslyst Allé 57, 0277 Oslo
Kanalveien 11, 5068 Bergen
Telefon: 90403333

© Copyright 2012– 2025 | © SmartDok © Visma | All Rights Reserved | ™SmartDok – Et selskap i ™Visma

Page load link
Gå til toppen