– Nå er det blitt mye enklere å dokumentere!
– Vi har tatt i bruk det nye HMS/KS-systemet til MEF, SmartMEF og opplever det som brukervennlig og logisk, sier brødrene Ove og Jan Martin i Eriksen Maskin.
– Nå er det blitt mye enklere å dokumentere!
– Vi har tatt i bruk det nye HMS/KS-systemet til MEF, SmartMEF og opplever det som brukervennlig og logisk, sier Ove Eriksen i Eriksen Maskin.
Dokumentasjonen må være tipp topp
God dokumentasjon er viktig for Eriksen Maskin i Alta. Med oppdrag som strekker seg fra private aktører til offentlig sektor og forsvarsbygg, må dokumentasjonen være tipp topp. For å holde tritt med økende krav har selskapet tatt i bruk MEF sitt nye HMS/KS-system, SmartMEF, som i dag leveres av SmartDok.
– Dokumentasjon i dag er ekstremt viktig, og der bør en ha systemene på plass, fordi det kan bli ekstremt dyrt om noe skulle dukke opp i ettertid. Det er det ingen som ønsker når kostnadene er så høye som i dag på diesel og andre ting, forteller Ove Eriksen, daglig leder i Eriksen Maskin.
– Med bruk av SmartMEF dokumenterer vi utført arbeid godt. Det er mye å spare om en har dokumentasjonen på stell!
Eriksen Maskin har i dag syv ansatte og en stor maskinpark med mange gravemaskiner, hjullastere og lastebiler. Selskapet startet opp i 2007 og tar på seg de fleste typer oppdrag innen anleggs- og entreprenørvirksomhet.
Brødrene Ove og Jan Martin Eriksen har drevet Eriksen Maskin siden oppstarten i 2007. Digitaliseringen av bransjen har vært en del av deres reise.
Har tatt i bruk det nye HMS/KS-systemet til MEF
I 2021 skrev MEF og SmartDok under på en avtale som innebærer at malbibliotek og funksjonalitet i MEFs eget KS-system KSMEF flyttes over på SmartDoks omfattende HMS- og administrasjonssystem, og blir en ny KS-modul der.
Eriksen Maskin er et av mange selskaper som har fått teste ut det nye HMS/KS-systemet til MEF, SmartMEF, og Ove har sansen for det han ser.
– Vi har jo brukt det gamle systemet til MEF, KSMEF aktivt, og det har vært litt tungvint å bruke. SmartMEF virker veldig bra og mye enklere å bruke, forteller Ove.
– Nå kan vi gjøre alt på telefonen. Guttene ute i feltet tok det med en gang!
– Den største styrken til SmartMEF er at det er mye enklere å bruke. Det er på telefonen i en app, og en får det opp med en gang uansett hvor en befinner seg. En trenger ikke gå inn på kontoret for å registrere data. Bilde tas, skjema fylles ut og send inn, ferdig! sier anleggsleder Jan Martin Eriksen.
Med SmartMEF er det enklere å følge oppdragsgivers krav til dokumentasjon
Ove Eriksen kan på kontoret sitt i Alta følge med at dokumentasjonen som kreves av oppdragsgiver ute på prosjektet blir fylt inn og fulgt opp.
Med SmartMEF er det enklere å følge oppdragsgivers krav til dokumentasjon
Ove Eriksen kan på kontoret sitt i Alta følge med at dokumentasjonen som kreves av oppdragsgiver ute på prosjektet blir fylt inn og fulgt opp.
Dokumenter og skjemamaler – revisjon
I SmartMEF ligger det tilgang på mer enn 110 MEF-skjemamaler til bruk på dine prosjekter og mer enn 430 dokumentmaler i et oversiktlig bibliotek. Eriksen Maskin valgte å bruke malene som allerede er i SmartMEF, og ikke ta med de gamle fra det forrige systemet.
– Vi kunne valgt å importere alle våre tidligere dokumenter fra KSMEF, men vi valgte å starte med dokumentene som ligger i SmartMEF og tilpasse de. Det fungerte bra for oss!
– En kan bedriftstilpasse skjemaene, og det er veldig bra! Det ble en slags revisjon for oss!
Ove har stor tro på at det nye systemet vil gi MEF-medlemmene enda mer verdi for medlemskapet.
– Vi tror at KSMEF-brukere i dag som tar i bruk SmartMEF vil oppleve det som svært positivt.
– Bare det å finne et skjema er så mye enklere i SmartMEF! Nå er det bare å åpne SmartMEF og søke der, eller gå rett til kategorien og fylle ut!
Hvordan var det å komme i gang med SmartMEF?
– Det gikk veldig greit. Kjapt og smertefritt. Opplæringen ble gjort over video og det var fint, vi fikk se løsningen og hvordan den brukes.
Strenge krav til dokumentasjon
Eriksen Maskin har oppdrag over hele Finnmark, og er for tiden i full sving ved den nye skolen i Båtsfjord, i Porsanger for Forsvarsbygg og i Alta for prosjektet Elvekanten.
Når en jobber med slike prosjekter rettet mot forsvaret og offentlig instanser er kravene til dokumentasjon svært strenge, og da må en ha alt på stell. For Ove og Jan Martin er ikke dette et problem. Med gode interne rutiner og et digitalt dokumentasjonssystem som hjelper til med kvalitetssikring og HMS kan en stole på at Eriksen Maskin leverer i henhold til kravene.
– Å kunne jobbe mot kommuner og forsvarsbygg krever mye dokumentasjon, og det viser vi med bruk av SmartDok og SmartMEF at vi har. Et slikt fokus vil også komme våre andre kunder til gode, sier Ove.
– Forsvarsbygg er svært strenge på HMS, noe som er kjempebra. Arbeidet vi utfører må hele tiden være godt dokumentert og i henhold til kravene. Det er bare å følge oppdragsgivers krav til dokumentasjon og utførelse, så går alt helt fint!
Sikker Jobb Analyse (SJA) er også en del av SmartMEF, og det kommer godt med når oppdragsgiver krever at dette benyttes.
– For eksempel så fokuseres det veldig mye på SJA i dette prosjektet. I SmartDok er det enkelt å fylle inn og sette opp SJA, så dette har vi full kontroll på, legger Jan Martin til.
– Vi dokumenterer alt vi gjør der, også med bilder. Byggefirmaene bruker ofte Interaxo eller lignende for byggetegninger og annen dokumentasjon, og det må være enkelt for oss å laste opp våre dokumenter og hva som er utført dit, sier Jan Martin.
SJA og sikkerhet er viktig for Eriksen Maskin. Ingen kostnad er vel større enn en ulykke, og det gjør en alt for å unngå.
Arbeiderne ute i feltet har fått det enklere når de nå kan bruke MEF sine skjemamaler via mobiltelefonen.
Enkelt via telefonen
Når arbeiderne i Eriksen Maskin er ute på oppdrag utføres all dokumentasjon via telefonen. Om det er timeregistrering, vareforbruk eller HMS/KS, så gjøres alt dette i en og samme app.
– Når en kan utføre det enkelt på telefonen, så blir det gjort! sier Ove.
– Med telefonen kan vi ta bilde av hva som er utført, og deretter legge ved en kommentar eller tegne for å beskrive bildet før en sender inn. Dermed kan vi dokumentere at vi har utført det som står på tegningene, legger han til.
Arbeiderne kobler da bilder til korrekt prosjekt og sender disse inn. Dermed er bildene også lettere å finne i ettertid.
– Dersom en har gravd ned rørene og skjøtene uten å dokumentere det, så sliter du. Det er viktig å dokumentere hvordan de ble lagt i bakken før de ble gravd ned.
Fokus på økte kostnader
Den siste tiden har det vært en markant økning av kostnader på byggematerialer. Dette har Eriksen Maskin tatt til følge, og prøver å jobbe så kostnadseffektiv som mulig.
– Vi merker godt at kostnadene øker, og er veldig strenge på at bakking av maskiner ikke er lov. Samtidig er rørdelene også mye dyrere! Og det er viktigere enn noen gang å utføre arbeidet korrekt og registrere varer korrekt, forteller Ove.
Med SmartDok effektiviserer Eriksen Maskin driften sin slik at de sparer tid, for er det én ting som koster så er det forsinkelser.
– SmartDok er enklere i bruk enn tidligere system, og vi jobber mer effektivt. I tillegg er dokumentasjonen viktig på utført arbeid.
– Så digitalisering er viktig for oss når kostnadene øker, sier Ove til slutt.
Les mer om SmartMEF
Om Eriksen Maskin AS
Eriksen Maskin AS er totalleverandør av entreprenørtjenester i Alta og omegn. Bedriften ble grunnlagt i 2007, men ledelse og ansatte har bransje- og arbeidserfaring siden begynnelsen av 1990-tallet. Selskapet har en moderne maskinpark og allsidig kompetanse – og tar på oss de fleste typer oppdrag innen anleggs- og entreprenørvirksomhet. Oppdrag utføres for både privatpersoner, bedrifter og offentlige aktører.
For Eriksen Maskin er fornøyde kunder og godt utført håndverk to sider av samme sak. Selskapet innehar Sentral Godkjenning for Ansvarsrett, ADK1-sertifikant og sprengningssertifikant klasse A. I tillegg er de organisert under Maskinentreprenørenes Forbund og Norges Lastebileierforbund. Velger du Eriksen Maskin, kan du stole på en faglig kvalifisert aktør.