På rekordtid har CB Partner blitt et av Nord-Norges foretrukne bemanningsbyrå for bygge- og anleggsbransjen. Hvordan har det gått til?
CB Partner har vokst fra null til 100 millioner i omsetning og en bemanning fra null til 250 på ett år! Ingen tvil at et rekrutteringsbyrå spisset mot bygg- og anleggsbransjen var svært ettertraktet.
Noen ganger treffer en blink, og det har Ronny Lilleng og Tobias Appelbom gjort til de grader. Med CB Partner har de klart å bli et av de viktigste rekrutteringsbyråene for bygge- og anleggsbransen i Nord-Norge – på ett år. Hva er hemmeligheten?
– Det er på grunn av at alle våre løsninger og systemer er tilpasset bransjen. I tillegg har vi høy kompetanse internt, noe som gjør at vi lettere kan gjøre god rekruttering for våre kunder. Vi har i tillegg den fleksibiliteten som er viktig i byggebransjen, sier Ronny Lilleng som er prosjektleder utleie i selskapet.
Å spisse seg mot en bransje var også en av valgene som ble gjort.
– Vi hadde et ønske om å gjøre ting litt annerledes, der vi spisset oss mot bygg og anlegg. Det er innenfor den bransjen at vi har kompetanse. Om noen ønsker lagerarbeidere eller helsefagarbeidere sender vi de til andre byråer.
– Det er teamet sin fortjeneste at det har gått så bra. Alle jobber i lag mot et felles mål, legger Lilleng til.
Kommer til Alta
Selskapet har i dag en administrasjon på totalt 16 personer fordelt på avdelingene i Tromsø, Bodø og Stettin i Polen, og har hele 250 arbeidere i sving på forskjellige bygge- og anleggsprosjekter.
Hva er neste steg for CB partner?
– Vi ønsker å utvide med flere kontorer, der Alta er øverst på lista. Vi har i tillegg flere nyetableringer planlagt, men velger å ikke røpe dette nå, sier han.
CB Partner er allerede på plass med personell i Alta.
– Vi leverer allerede personell i Alta, og stiller mer enn gjerne opp om det er noen firmaer innen bygg og anlegg i dette området som har behov for ett møte, eller hjelp med gode bemanningsløsninger, legger han til.
Alt personell opplæres i SmartDok
Selskapene som får personell fra CB Partner opplever også en annen fordel. Alle arbeiderne er opplært i SmartDok og dermed klare til å føre timeregistrering på mobiltelefonen i systemet.
Hvorfor falt valget på SmartDok som dokumentasjonssystem?
– Systemet er mye brukt av våre kunder, i tillegg til at jeg hadde god erfaring med Smartdok fra min tidligere jobb som prosjektleder bygg, forklarer Lilleng.
– Vi gir alle våre ansatte opplæring i Smartdok før de sendes ut i arbeid. Dermed vil kundene våre kunne gå inn daglig å sjekke produksjonen.
Fordelene med et godt dokumentasjonssystem
CB Partner opplever mange fordeler med å bruke SmartDok. Både kundene og selve selskapet kan dra fordel av valg av system.
– Vår kunder opplever at vårt personell kjenner systemet fra før, så det er lite behov for opplæring.
– Siden alle våre arbeidere bruker SmartDok får de også lønn ut i fra godkjente timer derfra. Vi fakturerer etter at timene er godkjent av kunden.